Stres- ako mu nepodliehať a zvládať ho s nadhľadom

Autor: Darina Peniašková | 8.3.2019 o 11:18 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  146x

Ako si urobiť zo stresu motivátora, ktorý nás bude posúvať k neuveriteľným cieľom? Znie to nereálne a divne? Pozrime sa na stres inak, ako cez rýchlo bijúce srdce, sucho v ústach a pocitu na odpadnutie. Využime ho pre seba.

Stresová klíma

Súčasťou dnešnej uponáhľanej doby, kde sa každý za niečím pachtí je neodmysliteľne stres. Práca, rodina, peniaze, škola, nové auto, dovolenka, najlepšie všetko naraz. Poznáte to. Príde mi, že pokiaľ by ste v dnešnej dobe nevykazovali známky stresu, asi by ste v očiach iných vyzerali už divne. Súčasná doba poskytuje dostatok príležitostí na stresovanie a my ich veľmi radi využívame. K tomu pridávame vlastné obavy, obalíme ich stresom iných, následne ich v pretlaku emócii vybúrime na najbližšom slabšom jedincovi. Týmto procesom pomáhame budovať okolo nás v ovzduší celkom slušnú stresovú klímu.

Prejavy stresu, ktoré už dobre poznáte

Cítite , že sa s Vami niečo deje. Mení sa Vám organizmus, začínate sa potiť, máte sucho v ústach, bolí Vás brucho, potia sa Vám dlane. Začínate ťažšie dýchať, búcha Vám srdce viac ako normálne, v lícach cítite červeň a najradšej by ste sa išli zavrieť na záchod. Áno, tento stav poznajú milióny ľudí po celom svete. Je to stav, kedy Váš organizmus začne reagovať na podnety okolo Vás. Ťaží Vás to, neviete si s tým rady a cítite záťaž.

Záťaž a odolnosť

O tom, aký veľký stres máme v sebe rozhoduje záťaž, ktorá pôsobí na náš organizmus. Čím je väčšia, tým väčší stres nám začne vyvolávať. Často krát sa stáva, že ľudia popisujú svoj stres ako súbor úloh, ktoré musia vykonať, žiarlivosť manžela, nedostatok času, problematické dieťa či hádky. Všetky tieto stresujúce situácie však nie sú samotných stresom, ale záťažou. Pod jej vplyvom vzniká samotný stres, ktorý je iba následkom spomínaných záťaží. Pokiaľ chcete proti záťaží bojovať, je nutné si vybudovať voči nej odolnosť. Ako prvé by ste si mali vedieť vybudovať odolnosť na záťažové prostredie okolo Vás. Nie všetko zlé čo sa deje, musí byť Vašou súčasťou. Nechajte občas vecí okolo Vás iba preplávať. Ako druhý proces odolnosti sa zamerajte na Vaše vnútro. Sami si vieme dávať náročné ciele, ktoré nás veľmi ťažia a vytvárajú nám vnútornú záťaž a následný stres. Platí jednoduché pravidlo- čím väčšia záťaž, tým väčší stres a čím väčšia odolnosť, tým menší stres.

Existuje aj pozitívne napätie

Mnohým ľudom sa spája stres a napätie iba s niečím negatívnym. Vedeli ste, že existujú situácie, ktoré nám vyvolávajú napätie a v konečnom dôsledku sa v nich cítime potom pozitívne? Sú veľmi užitočné , učia nás objavovať nové veci, robia nám radosť, poznanie. Tento stres prežívame napríklad pri prvom stretnutí s potencionálnym partnerom, pri sexuálnom styku, na svadbe, pri narodení dieťaťa, pri novom jedle, pri cestovaní. Koľko momentov, ktorých ste sa vopred báli, boli v konečnom dôsledku pozitívne a vy ste sa v nich cítili dobre? Hovoríme o pozitívnom strese, odborne nazvanom eustrese. Pomáhajúcom a posilňujúcom našu rovnováhu.

Z výskumov zameraných na stres vyšlo, že optimálna hladina stresu v našom tele pôsobí ako motivačná a tvorivá sila, ktorá nás vedie k dosahovaniu vysokých výkonov a cieľov.

Pustošivý stres, ktorý nechceme

Vás však trápi viac asi ten druh stresu, tzv. distresu, ktorým sa podvedome bránime niečomu nebezpečnému. Ten, ktorý nás ničí, otravuje, vyčerpáva. Čím viac tohto stresu máme v sebe, tým viac sa stávame labilný a strácame rovnováhu. V tomto prípade je dôležité naučiť sa tento druh stresu pôsobiť iba vtedy, keď je to naozaj nutné. To, čo nás častokrát naozaj stresuje sú naše potreby, túžby a realita. Tieto tri menovatele, ak sú v konflikte, môžu urobiť v našich životoch celkom slušný prievan. Stres vzniká práve niekde medzi nimi. Tam, kde sa nám to najviac bije. Čím sú naše túžby ďalej od reality, tým väčšiu záťaž nám môžu vytvárať. A následne aj stres. Takto to funguje aj s potrebami a aj samotnou realitou.

Distres, alebo odborníkmi nazývaný chronický traumatický stres môže mať deštruktívny charakter. Priamo ohrozuje naše telesné a psychické zdravie. Preto jeho prejavy nesmieme brať na ľahkú váhu. Ku príčinám, prečo v nás tento nezdravý stres vzniká sa pridávajú aj ďalšie faktory- motivačné, kognitívne a emocionálne procesy.

Chovajme sa inak ako ostatní

To, ako dobrá nálada či stres majú veľkú silu šírenia sa ovzduším asi poznáte. Do spoločnej kancelárie príde hneď ráno nahnevaný kolega a Vaša tiež nie úplne najlepšia ranná nálada klesla opäť nižšie, ako bola. Prejdete do kuchynky a tam rada pri kávovare. Na záchode nie je miesto a vy máte za päť minút meeting. Sakra, super to začína. Všetky tieto veci Vám vedia urobiť deň. Alebo si ho robíte sami? Stáva sa nám, že ak pôsobíme v nejakej uzatvorenej skupine ľudí /práca, škola, rodina../ preberáme napodobovanie vzorcov chovania skupiny alebo jednotlivca. Pozitívny a aj negatívny stres sa taktiež dokáže rýchlo šíriť okolím a býva celkom slušne nákazlivý. V niektorých prípadoch predbieha aj chrípku u Vás na oddelení.

Nenechajte hundroša od vedľa zasiať do Vás to malé semienko, ktoré vyklíčené posuniete kolegyni, ktorá zobrala poslednú čistú šálku v kuchynke. Touto rýchlosťou už na obed budete žať pole plné následkov vystresovaných zamračených ľudí. Aj v tomto prípade platí starý známy zákon padajúceho :) My ho nazveme zákonom zachovania stresu. Čím viac negatívneho stresu darujete, tým viac sa Vám ho vráti. Tu však odporúčam veľmi slobodne porušovať zákon a šíriť presný opak. Šírte pozitívny stres medzi kolegami, ale pozor na činnosť, ktorá na pracovisko nepatrí :) Sú aj iné účinné možnosti.

Buďte čierne labute

Sme na konci našej prvej časti, ako žiť so stresom a nezblázniť sa. Ale čo tak byť iný, ako všetci tí vystresovaní ľudia okolo? Čo tak ich šokovať, že sa to dá aj inak? Buďte čierne labute, ktoré vedia odlíšiť stres od záťaže. Vedia sa ovládať a môžu vedome meniť negatívne prostredie plné stresu na pozitívny liečivý stres plný nových zážitkov. Spíšte si veci, ktoré Vás ťažia a priraďte si k nim hodnotu, akú pre Vás znamenajú. Čo bude na konci, ak ich dosiahnete? Čo sa stane, ak nie? Čo Vás najviac stresuje? Všetky tieto otázky riešime spoločne s mojimi klientmi na osobných stretnutiach a snažíme sa spoločne urobiť zo stresu spoločníka a nie nepriateľa. Ide hlavne o to, ako sa k stresovej situácii postavíte, vyhodnotíte ju a následne, ako sa rozhodnete. Nenechajte sa prevalcovať týmto zlým radcom a premeňte ho na motivátora.

 

Zdroje:

www.solen.sk/index.php?page=pdf_view&pdf_id=4146

Plamínek, J.: Sebeřízení, Grada Publishing, 2004

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?